Outlook 2016 is een heel erg uitgebreid programma. Er zijn veel opties, die ook in combinatie met elkaar vaak gebruikt kunnen worden. Dat het soms daardoor wat onoverzichtelijk overkomt, is begrijpelijk. Door middel van dit artikel wil ik graag duidelijkheid aanbieden hoe, met name met enkel het toetsenbord, er gewerkt kan worden met Outlook 2016. 

Er wordt hard gewerkt aan deze pagina en is nog niet af. Mist u het onderdeel waar u naar op zoek bent? U kunt mij een email sturen, of op een later moment nogmaals kijken. 

 Weergaven

Binnen outlook bestaan er een aantal weergaven. Deze bepalen op welke manier er informatie wordt weergegeven. Zolang u in het hoofdscherm zich bevindt (en dus geen notitie of email geopend hebt), zijn deze met een simpele sneltoets te benaderen. 

E-mail

De weergave e-mail bestaat uit een aantal vensters. Aan de linkerzijde in het scherm bevindt zich standaard de mappenweergave. Hierin worden de mappen weergegeven, waarin u e-mail ontvangt en waarin u de e-mail zelf kan onderbrengen. U kunt bijvoorbeeld voor verschillende onderwerpen een map maken waar u de e-mail in kan onderbrengen. 

Agenda

Binnen de agenda weergave is er onder andere ruimte voor een overzicht van alle afspraken in de agenda. Daarnaast is er ruimte om te kiezen tussen verschillende agenda's. Zo is het mogelijk om met een online agenda te synchroniseren, waarmee u bijvoorbeeld op de hoogte kunt blijven met de afspraken van anderen. 

Contactpersonen

Contactpersonen zijn de emailadressen en contacten van anderen waarmee u contact heeft via Outlook. Deze zijn aan te passen zodat wanneer u een email schrijft, u deze aan een persoon kunt richten door de naam in te typen. Op deze manier hoeft u bijvoorbeeld geen emailadres te onthouden. 

Taken

De taakweergave geeft een overzicht van alle taken die nog niet zijn afgemeld. Het is mogelijk om aan emails een taak te hangen. Deze taak komt dan in de Taak weergave weer naar voren. Op deze manier kunt u een duidelijk overzicht krijgen van alles wat er nog gedaan dient te worden. Deze worden vaak ook vlaggen genoemd. Een vlag kan een deadline hebben, die in deze weergave chronologisch geordend kan worden. 

 

Mappen

Hoe doe ik?

In deze paragraaf leg ik u uit op welke manier u bepaalde veel voorkomende zaken kunt doen binnen Outlook. 

Bijlage toevoegen

Er zijn veel verschillende soorten bestanden die u toe kunt voegen in een email. Zo kunt u afbeeldingen, tekstbestanden, maar ook visitekaartjes en een handtekening behoren tot de mogelijkheden die Outlook u biedt. De optie die verreweg het meeste gebruikt wordt en daarbij ook het breedst ondersteund wordt, is Bestand toevoegen. 

Alt+N kiest voor het lint Invoegen. 

Door vervolgens A en daarna S in te drukken, wordt Bestand geselecteerd.

In tegenstelling wat u gewend bent in andere programma's, krijgt u nu eerst een lijst met de recente bestanden te zien. Deze lijst bevat bijvoorbeeld Word documenten en dergelijke waar u recentelijk mee hebt gewerkt. U kunt door deze lijst met de pijl-omhoog en pijl-omlaag bladeren. 

Als u graag Bestand Selecteren wilt zien, dan drukt u op Z. U krijgt dan het bekende bestand selecteren scherm.